Sterke verhalen
Business Process Management (BPM) , Slimmer samenwerken
Business Process Management (BPM), het doel Veel ondernemingen staan onder een continue druk om meer met minder te doen. Hoe zorg je er nu voor dat je bedrijfsprocessen slimmer gaat inrichten en oog houdt voor de klant. En met klant bedoelen we ook de interne...
Verandermanagement en continu verbeteren
Verandermanagement en continu verbeteren Om continue te verbeteren in een organisatie, product of service zal je regelmatig veranderingen moeten doorvoeren. Verandermanagement is de kunst om wijzingen op een gecontroleerde manier door te voeren. Bijvoorbeeld een...
Digitale kwaliteitssystemen, de keuze is reuze!
Digitale kwaliteitssystemen zijn eigenlijk niet meer weg te denken in een onderneming die efficiënt en effectief wilt produceren of diensten verlenen. Wij noemen ze liever bedrijfsmanagementsystemen omdat ze pas echt gaan werken als ze wezenlijk onderdeel uitmaken van...
Continu verbeteren gaat niet vanzelf
Samen continu verbeteren Continu verbeteren, je hoort het overal en elke organisatie is er wel mee bezig. Soms uit noodzaak of een tijdelijk verbeterprogramma. Maar zou het niet gewoon in het DNA van iedere organisatie moeten zitten. De mens is namelijk geweldig is...
ISO certificering op basis van LEAN management, 1+1= 3
ISO certificering, overleven of groeien? Hebben jullie ook moeite om het kwaliteitssysteem tot leven te krijgen in je organisatie? Levert het eigenlijk niet meer op als het gewenste certificaat. Maar heb je bovendien ook het gevoel dat je aan een dood...
Lean informatiemanagement
Lean informatiemanagement Informatie vastleggen, resultaten opvolgen en op gepaste wijze communiceren. Binnen ISO-land is zo omschreven. Maar hoe doe je dat binnen je organisatie? En dan op een slimme, praktische manier! Informatiemanagement vereist visie Het is niet...
ISO 27001, the lean quality way
ISO 27001 Informatiemanagement ISO 27001, veel ondernemingen en organisatie zijn hier mee bezig of overwegen hier mee aan de slag te gaan. Vanuit onze filosofie dat kwaliteitsmanagement gewoon bedrijfsmanagement is willen we ook ISMS 27001 op een praktisch en...
Lean leiderschap in je roedel
Lean leiderschap in je organisatie Mensen die mij persoonlijk kennen weten wie mijn onvoorwaardelijke maat in het dagelijkse leven is. Ik ben een hondenman. Een hond is echter ook een mooie metafoor om LEAN te verduidelijken. Want net zoals niet iedereen geschikt is...
Persoonlijk managementsysteem, zijn we gek geworden?
Ik hoor het u denken, Lean Quality is toch een fervent aanhanger van simpel praktische kwaliteitsmanagement met minimale systemen! Waarom dan een persoonlijk managementsysteem gebruiken naast het kwaliteitsmanagementsysteem van onze organisatie? Omdat de mens het...
Digitaliseren als motor van kwaliteitsmanagement
Digitaal formulier, maakt dat het verschil? Een digitaal formulier, wat heeft dat nu te maken met kwaliteitsmanagement? In de nieuwe ISO-taal spreekt men veelvuldig over gedocumenteerde informatie. Oftewel registraties die aantonen dat een bedrijfsproces op een...
Kwaliteitsmanager is uit, leve de ondernemer!
Kwaliteitsmanager, binnen veel organisaties is dit een aparte rol. Deze ondernemingen produceren zoveel kwaliteit. Dat moet blijkbaar worden gemanaged😊. En dat kun je echt niet aan de medewerkers of ondernemer overlaten. 2 jaar na introductie van ISO9001:2018 is het...
LEAN kwaliteitsmanagement en audits zijn fun
Kwaliteitsmanagement, een motje? Veel organisaties zijn audit moe, medewerkers voelen zich meer verhoord als gehoord. Audits zijn supersaai en leveren alleen maar extra werk op! Ik ken zelfs organisaties die als voorbereiding voor een externe audit Q&A lijsten...
Risicomanagement in ISO-9001:2015, zo doe je dat!
Risicomanagement, kwaliteitsmanagement en ISO-9001 gaat dat wel samen? We horen het vaker, we moeten van ISO-9001! Laten we even duidelijk zijn, u MOET (bijna) helemaal niks van ISO-9001! Als je de norm goed vertaald naar een praktisch vorm helpt het juist om...
Praktisch kwaliteitsmanagement, omdenken in kwaliteit
Praktisch kwaliteitsmanagement is geen moetje Praktisch kwaliteitsmanagement, is dat mogelijk? Kwaliteitsmanagement is vaak een moetje binnen een organisatie. Eerlijk gezegd was ik in het verleden best jaloers op mijn veiligheidscollega´s. In de chemische industrie...
Story Selling, een sterk verhaal over kwaliteitsmanagement
Story telling is hot Want met een goed verhaal wordt je boodschap opgepakt! Want ben jij in staat de organisatie in beweging te krijgen voor ISO9001? En kun jij ze enthousiast maken met een goed verhaal. En dan het liefst uit je eigen ervaring. Want dan gaat Story...
Duurzaam ondernemen voor dummies
Duurzaam ondernemen wat is dat eigenlijk? Onze kwaliteitsgoeroes hebben er zelfs een norm voor in het leven geroepen. Je zou de klant eens missen omdat je geen MVO stempel hebt! Of omdat je niet aan People Planet Profit doet. Maar zeg nu zelf, doe je zaken met het...
ISO9001:2015 Context en Stakeholders, alles onder controle kwaliteitsmanager?
Veel organisaties moeten de komende 3 jaar het kwaliteitsmanagement systeem gaan omzetten, uitbreiden of aanpassen aan de ISO9001:2015 norm. Met de nieuwe HLS opzet is een grote vooruitgang geboekt. Het inrichten van een geïntegreerd managementsysteem wordt dus nog...
ISO9001 certificering in een ballentent
ISO9001 certificering in een ballentent ISO9001 certificering is in veel organisaties een verplichting. Hebben we niks anders te doen in deze ballentent ! Als wij dat horen dan is er iets erg verkeerd gegaan. Bij doorvragen blijkt vaak dat organisaties zijn...
De ondeugende kwaliteitsmanager en 50 tinten grijs
Kwaliteitsmanager ben jij ook ondeugend? Wat heeft je naar deze blog gelokt? Waarschijnlijk de onverwachte combinatie van prikkelende woorden. Wij hebben je aandacht te pakken, eenvoudig he? Laten we daarom nu maar eens kijken hoe je als kwaliteitsmanager van dat...
LEAN Business Process Management, Slimmer en efficiënter samenwerken
Lean Business Process Management en het doel Veel ondernemingen staan onder een continue druk om meer met minder te doen. Hoe zorg je er nu voor dat je bedrijfsprocessen slimmer gaat inrichten en oog houdt voor de klant. En met klant bedoelen we ook de interne klant:...
Verbeteren = Veranderen =Mensenwerk
De wereld om ons heen verandert, continue in kleine stapjes. Je kunt er niks aan doen maar als je mee wilt blijven spelen zul je als mens of organisatie je manier van werken of zelfs je product moeten aanpassen. Niet dat je altijd direct iets zult merken als je vast...