Lean Management of 6 SIGMAÂ
Lean management- six sigma, dure woorden 🙂 Jip en Janneke taal spreken is vaak de sleutel om echt te kunnen helpen. In kwaliteitsland zien veel organisaties door de bomen het bos niet meer als ze zich willen oriënteren op verbeterprogramma’s . Snelle namen als LEAN, 6 Sigma en zelfs de tweeling LEAN- 6 Sigma flitsen voorbij. Maar hoe maak je nu de juiste keus?
Waarom en Wat?
De belangrijkste vraag hierbij is de waarom je eigenlijk een verbeterprogramma wilt en wat je wilt bereiken.Je kunt een uitgebreide gereedschapset kopen met boren, sleutels en een complete set aan verloopstukken maar ga je het echt gebruiken? Of (in mijn geval) kun je ze gebruiken: ·) Maar dit is alleen de techniek, de harde kant. Echt verbeteren heeft ook te maken met cultuur. Want als een nieuwe werkwijze niet wordt gedragen door de medewerkers zal het verbetereffect in de praktijk gering zijn.
De Verschillen tussen Lean Management en 6 SIGMA
Er zijn vele verbeterprogramma’s voor kwaliteit management maar ik beperk met tot mijn eigen ervaring met LEAN management  en 6 Sigma. De belangrijkste verschillen heb ik weergegeven in de tabel
LEAN |
6 Sigma |
|
Doel |
Verspillingen wegnemen |
Variatie verminderen |
Organisatie |
Afdeling/bedrijfsbreed |
Project groep |
Aanpak |
Gerichte keuzes uit breed scala technieken |
Met vast stappenplan Statistisch onderbouwd |
Doorlooptijd |
Nooit af |
3-6 maanden |
Resultaat |
Veel kleine verbeteringen |
Grote verbeteringen |
Opbrengst |
Harde euro’s Zachte Euro’s |
Harde euro |
6 Sigma vereist grondige kennis van statistiek en wordt dus normaliter door speciaal opgeleide mensen begeleid en ingezet op al herkende hardnekkige problemen. Het resultaat wordt altijd vertaald naar opbrengsten in euro’s
Lean Management en de cultuur
is laagdrempelig en uitermate geschikt als je wilt dat iedere medewerker zelfstandig in uw organisatie actief mee kan doen aan het verbeterproces. Problemen worden dus op de werkvloer door iedereen herkent en vervolgens opgepakt met een geschikte methode .En heel soms is hiervoor een statistische analyse nodig. Veel verbeteringen dragen bij aan lagere kosten. Maar altijd hoor je dat de echte winst zit in de belevenis ,motivatie en betrokkenheid van de medewerker die echt zelf kan bijdragen aan een fijnere werkplek.
Zand in de ogen van de klant
Alsof het nog niet moeilijk genoeg om een juiste keuze te maken worden er ook nog marketing spelletjes  gespeeld. Toen 6 Sigma na zijn succesperiode terrein begon te verliezen aan LEAN  management aanhangers heeft men een “nieuw” product in de markt gezet LEAN-6 sigma. Het LEAN product werd uitgebreid met een beperkt stukje statistiek En dat is jammer want goed statistiek bedrijven is moeilijk en kennis intensief. Zou het niet beter zijn om specialistische hulp te vragen dan een foute analyse te doen? Het tweede opmerkelijk feit is dat de “belt” certificering van 6-sigma werd overgenomen .Ik heb nog tijden meegemaakt dat een black belt 6 sigma een opleiding was van 6 maanden. Dit staat in schril contrast met het huidige markaanbod. Wist je overigens dat er helemaal geen normering voor deze certificering bestaat? Maar in de zorg zijn wel bijvoorbeelden geregistreerde LEAN opleidingen waarmee je opleiding punten kunt verdienen
De keuze is aan u
Verbeteren begint met het vaststellen van het probleem, de waarom vraag ? Met een duidelijk antwoord kunt u gericht het meest geschikte verbeterprogramma kiezen. Kijk hierbij ook naar de invloed op uw gehele organisatie want verbeteren = veranderen =mensenwerk ! Elk opstart traject zal moeten worden geïnvesteerd in vaardigheden zodat de kosten even voor de baten gaan. Maar uiteindelijk levert investeren in kwaliteit altijd geld op.
Meer weten?