Kwaliteitsmanager, binnen veel organisaties is dit een aparte rol.

Deze ondernemingen produceren zoveel kwaliteit.

Dat moet blijkbaar worden gemanaged😊.

En dat kun je echt niet aan de medewerkers of ondernemer overlaten.

2 jaar na introductie van ISO9001:2018 is het tijd om de balans op te maken.

Is er werkelijk wat veranderd in de wereld van de kwaliteitsmanager?

Kwaliteitsmanagement historie

Door de jaren heen is ISO-land geëvolueerd.

Van het stempel “gecontroleerd document” via risicomanagement naar een bedrijfsmanagement aanpak.

Dit laatste vereist ook marktkennis, het vermogen om kansen en risico’s te (h)erkennen en strategische (lees slimme) plannen te ontwikkelen voor een gezonde bedrijfsvoering.

Als je dit tot je door laat dringen kan het niet anders.

De rol van kwaliteitsmanager moet veranderd zijn.

Maar hoe dan?

Kwaliteitdmanager

Kwaliteitsmanager en veranderen?

Je zou verwachten dat deze verandering zichtbaar moet zijn binnen organisaties en ondernemingen.

Helaas zien wij nog steeds vaak situaties waarbij de kwaliteitsmanager het certificaatje bewaakt.

Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Beschermt de kwaliteitsmanager zijn eigen rol of functie?

Of vindt de directie, het managementteam of de ondernemer het wel gemakkelijk zo.

Kwaliteitsmanagement is mensenwerk

We zijn ervan overtuigd dat de mens niet het probleem is.

Niet de kwaliteitsmanager.

En ook niet de directie of ondernemer.

Alleen ze moeten elkaars taal beter begrijpen.

De kwaliteitsmanager moet leren omdenken.

Meer vanuit de praktijk het kwaliteitssysteem (laten) inrichten.

De norm als hulpmiddel en zeker niet leidend.

Hier worden ondernemers pas echt blij van.

Kwaliteitsmanagement wordt dan integraal onderdeel van de bedrijfsvoering.

En draagt echt bij tot verbetering van resultaat.

Kwaliteitsmanager

Verbeteren met kwaliteitsmanagement?

Heb je hulp nodig om die stap te maken?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wij begeleiden kwaliteitsmanagers en organisaties naar het volgende niveau in kwaliteitsdenken.

Met als doel onze ervaring en kennis zo snel mogelijk over te dragen naar uw organisatie.

Ook lezen kwaliteitsmanagers en ondernemers!

De vergeten essentie van de ISO9001 norm